”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter samt daglige rutiner giver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.
Det pædagogiske læringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.”
Troldehøjens pædagogiske læringsmiljø.
- I Troldehøjen møder personalet barnet på en imødekommende og åben måde.
- Personalet møder og understøtter undersøgende og undrende tilgang/science.
- Personalet møder det enkelte barn ud fra deres perspektiv og udvikling.
- Personalet er opmærksomme på at skabe plads til, at barnet selv tør.
- Personalet møder børnene som rollemodeller.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal tage udgangspunkt i at bringe det enkelte barn i ”flow”. Den nærmeste udviklingszone.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal skabe forundring og lyst til at undersøge.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal udfordre børnenes vågemod og robusthed.
Samarbejde med forældre om børns læring
”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns læring.”
Forældresamarbejdet i Troldehøjen.
- I Troldehøjen vægter vi forældresamarbejdet meget højt. Forældrene ved mest omkring deres eget barn – vi ved noget om børn.
- Vi ved, at hvis forældrene trives i Troldehøjen, så trives og udvikles børnene også.
- Vi ser forældrene som en ressource – omkring deres eget barn, omkring alle børn og omkring driften/hverdagen i Troldehøjen.
Børn i udsatte positioner.
”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager højde for børn i udsatte positioner, så børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.”
Børn i udsatte positioner i Troldehøjen.
- Alle børn skal mødes i deres virkelighed.
- Udsatte børn har brug for en særlig voksen og opmærksomhed/indsats for at udvikle sig på samme måde som andre børn.
- Vi arbejder med begrebet, ’den pædagogisk bagdør’.
Sammenhæng til børnehaveklassen
”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan der i børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges et pædagogisk læringsmiljø, der skaber sammenhæng til børnehaveklassen.”
Troldehøjens sammenhæng/brobygning til SFO/børnehaveklasserne
Når tiden i børnehaven er ved at slutte, vil der arbejdes målrettet for at gøre børnene klar til deres kommende virkelighed - den hverdag de vil møde i SFO og skole.
I Troldehøjen sender vi børn til flere forskellige skoler. Typisk vil det være Herfølge kommunale skole, Herfølge friskole, Køge lilleskole, Billesborgskolen og Holmebækskolen. Der vil tilrettelægges forskellige ”brobygningsforløb” for hver skole/SFO.
Børnene starter i SFO i april og maj måned. Den konkrete brobygning er derfor til skolernes SFO.
I Troldehøjen har vi særlig fokus på:
- At barnet har den nødvendige robusthed og lyst til at kaste sig ud i det ukendte.
- At barnet har kendskab til sin egen kunnen.
- At barnet kan indgå ligeværdigt og respektfuldt i sociale fællesskaber.
- At barnet har en konkret viden om, hvor de er på vej hen, og hvad SFO er og bagefter hvad børnehaveklasse/skole er.